Centrum Aktywizacji Zawodowej - Wydział Usług Rynku Pracy
W zakresie pośrednictwa pracy:
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia, oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnionej przez ministra właściwego do spraw pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- współdziałanie z innymi powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
- informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES związane ze swobodnym przepływem pracowników na terenie państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy,
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy, w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 114 i art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- rejestrowanie oświadczeń pracodawców o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom ? obywatelom Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy,
- obsługa bezrobotnych zgłaszających się w wyznaczonych terminach w celu przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy proponowanej przez Urząd, w tym potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy,
- prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
- prowadzenie bieżącego monitoringu rynku pracy i sporządzanie analiz i raportów m.in. w zakresie:
- zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
- sytuacji pracodawców,
- sytuacji poszczególnych grup osób bezrobotnych na lokalnym rynku pracy.
W zakresie poradnictwa zawodowego:
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności poprzez:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu, albo kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- udzielanie pracodawcom pomocy:
- w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych,
- współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych,
Centrum Aktywizacji Zawodowej - Wydział Rozwoju Zawodowego
Organizacja szkoleń poprzez:
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i innych uprawnionych osób,
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pożyczek na sfinansowanie kosztów szkolenia w celu umożliwienia podjęcia lub utrzymania zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej,
- Starosta może organizować szkolenie bezrobotnych w ramach trójstronnych umów szkoleniowych, zawieranych między Starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową,
- finansowanie kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz kosztów uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu,
- finansowanie kosztów studiów podyplomowych,
- dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy,
- przyznawanie bezrobotnym do 30 roku życia bonów szkoleniowych, o których mowa w art. 66k ustawy,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie przygotowania zawodowego dorosłych,
- prowadzenie spraw dotyczących zwrotu kosztów przejazdu, zakwaterowania, opieki nad dzieckiem lub osobą zależną ? w zakresie realizowanych zadań,
- ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
- opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
- realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców,
- opracowywanie badań, analiz, sprawozdań i informacji z realizowanych zadań,
- promocja usług i instrumentów rynku pracy realizowanych przez Urząd,
- przygotowywanie materiałów, które mają być zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej urzędu oraz na monitorach ekranowych.
Wydział Informacji, Rejestracji i Świadczeń
- Rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- Prowadzenie rejestru w formie elektronicznej oraz dokumentacji dotyczącej osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- Obsługa bezrobotnych i poszukujących pracy,
- Przyznawanie osobom bezrobotnym, którzy podjęli dalszą naukę, stypendiów z tytułu nauki,
- Prowadzenie spraw i dokumentacji związanych ze świadczeniami przysługującymi rolnikom zwolnionym z pracy,
- Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust.3 pkt 2 lit.a-c ustawy oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8a ustawy,
- Wydawanie decyzji o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych świadczeń niewynikających z zawartych umów ? z zakresu zadań Wydziału,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia ? z zakresu zadań Wydziału,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy ? z zakresu zadań Wydziału,
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych,
- Wydawanie zaświadczeń, w tym:
- o rejestracji bezrobotnego lub poszukującego Pracy,
- potwierdzających okres rejestracji w charakterze bezrobotnego,
- do naliczania kapitału początkowego,
- Sporządzanie list wypłat zasiłków, stypendiów i innych świadczeń nie wynikających z zawartych umów,
- Sporządzanie informacji o dochodach PIT-11,
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w odniesieniu do osób bezrobotnych,
- Współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,
- Przygotowanie akt osób zarejestrowanych do składnicy akt,
- Przekazywanie na spisach zdawczo-odbiorczych akt osób zarejestrowanych do składnicy akt,
- Prowadzenie składnicy akt,
- Udostępnianie klientom Urzędu informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.,
- Udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań Urzędu podstawowych praw i obowiązków i informacji z realizowanych zadań,
- Ochrona danych osobowych dotyczących bezrobotnych i poszukujących pracy,
- Opracowywanie analiz, sprawozdań i informacji z realizowanych zdań,
- Przygotowanie materiałów, które maja być zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Urzędu oraz na monitorach ekranowych.
- Przyznawanie i realizacja dodatków aktywizacyjnych
Centrum Aktywizacji Zawodowej - Wydział Instrumentów Rynku Pracy
- Pozyskiwanie środków finansowych na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- Przygotowywanie planów wydatków, oraz bieżący nadzór nad limitami środków Funduszu Pracy i PFRON przeznaczonych na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu,
- Monitoring wydatkowania środków Funduszu Pracy i PFRON na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu,
- Refundowanie przedsiębiorcom kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych i osób niepełnosprawnych poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu,
- Przyznawanie bezrobotnym i osobom niepełnosprawnym poszukującym Pracy niepozostającym w zatrudnieniu jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- Refundowanie pracodawcom, zgodnie z art. 47 ustawy, kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych,
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie prac interwencyjnych,
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie robót publicznych,
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie staży,
- Organizowanie prac społecznie użytecznych oraz przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia tych prac,
- Przyznawanie pracodawcom lub przedsiębiorcom grantów na utworzenie stanowisk pracy w formie telepracy,
- Przyznawanie pracodawcom świadczeń aktywizacyjnych za zatrudnienie bezrobotnych powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka lub sprawowaniem opieki nad osobą zależną,
- Refundowanie pracodawcom kosztów składek na ubezpieczenie społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pierwszą pracę,
- Dofinansowanie pracodawcom lub przedsiębiorcom wynagrodzeń zatrudnionych bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
- Przyznawanie bezrobotnym do 30 roku życia bonów stażowych, o których mowa w art. 66l ustawy,
- Refundowanie pracodawcom, w ramach bonów zatrudnieniowych, o których mowa w art. 66m ustawy, części wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych bezrobotnych do 30 roku życia,
- Przyznawanie bezrobotnym do 30 roku życia bonów na zasiedlenie, o których mowa w art. 66n ustawy,
- Prowadzenie spraw dotyczących zwrotu kosztów przejazdu, zakwaterowania, opieki nad dzieckiem lub osobą zależną w zakresie realizowanych zadań,
- Kontrola realizacji umów zawartych pomiędzy Starostą a pracodawcami w zakresie instrumentów rynku pracy,
- Windykacja wierzytelności w zakresie instrumentów rynku pracy realizowanych przez Wydział,
- Uzgadnianie z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu zakresu i warunków zlecenia agencji zatrudnienia działań aktywizacyjnych,
- Realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumień zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu,
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Pracy i z innych źródeł:
- opracowywanie i przygotowywanie wniosków o finansowanie projektów z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- informowanie bezrobotnych i innych osób uprawnionych o możliwości udziału w programach z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- udzielanie informacji pracodawcom o możliwościach współpracy w realizacji programów w ramach pozyskanych środków z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- koordynacja oraz monitoring i ocena przebiegu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu realizowanych programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- Opracowywanie i udział w realizacji Programu Aktywizacja i Integracja,
- Realizacja zadań Urzędu (zatrudnienie wspierane) wynikających z ustawy zatrudnieniu socjalnym,
- Współpraca z gminami, wspólnie z Wydziałem Usług Rynku Pracy, w zakresie upowszechniania usług i instrumentów rynku pracy oraz w zakresie realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, a także zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- Współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie pożyczek na utworzenie stanowisk pracy oraz pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 61 w pkt 4 ustawy,
- Udzielanie pomocy publicznej i sporządzanie sprawozdań z realizacji tej pomocy w zakresie realizowanych przez wydział zadań,
- Ocena efektywności realizowanych instrumentów i programów rynku pracy,
- Promocja instrumentów rynku pracy realizowanych przez urząd, w tym projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- Budowanie i wspieranie modelu partnerstwa na rzecz rozwoju lokalnego rynku pracy,
- Organizacja i realizowanie programów specjalnych,
- Udział w opracowywaniu i realizacji programów pilotażowych,
- Udział w realizacji zadań zleconych przez Starostę w zakresie aktywizacji zawodowej repatriantów,
- Opracowywanie analiz, sprawozdań i informacji z realizowanych zadań,
- Przygotowywanie materiałów, które mają być zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu oraz na monitorach ekranowych.
- Współpraca z gminami, wspólnie z Wydziałem Instrumentów Rynku Pracy, w zakresie upowszechniania ofert pracy, usług i instrumentów rynku pracy, w tym prac społecznie użytecznych oraz w zakresie realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, a także zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- Współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie pożyczek na utworzenie stanowisk Pracy oraz pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 61w ustawy,
- Udzielanie pomocy publicznej i sporządzanie sprawozdań z realizacji tej pomocy w zakresie realizowanych przez dział zadań.